STANISLAW ZOLADZ
är en av landets skickligaste akvarellmålare med en lång och imponerande
meritlista. Hans konst har i år visats på Höganäs Konsthall, Dronninglunds Konsthall på Jylland och på Landskrona Konsthall Pumphuset. I november i år tilldelades han priset ”Excellence” vid ”Shenzhen Watercolour Biennal” i Kina. 2014 är Zoladz inbjuden till ”The World Watercolour Competition”, som är en del av Narbonne Biennale i Frankrike.

Zoladz arbetar som naturalist, i en realistisk tradition och hans arbeten utmärks av en ovanlig teknisk briljans. Konstnären är ständigt på jakt efter de motiv som väcker hans lust, som har egenskapen att bli levande inför hans ögon. Samtidigt som Zoladz naturtroget återger det som han faktiskt har sett väver han in den känsla mötet med motivet gav honom. En ren avbildning saknar liv och nerv, det är känslan som tänder bilden, och det är den känslan som bär över den målade bilden till betraktaren.

I snart fyrtio år har han mellan olika resor alltid återkommit till Stockholm, till dess arkitektur, höjder, vatten, broar och kajer. Med skilda årstider, ljus och dagrar är motiven ständigt föränderliga och Stanislaw Zoladz tröttnar aldrig på skönheten och variationen.

Att måla akvarell skiljer sig från allt annat måleri. Målar man i olja eller akryl kan man hålla på nästan hur länge som helst, lägga till eller dra ifrån och lägga till igen, metodiskt addera lager till lager. När man målar akvarell arbetar man i ett intensivt nu. Färgen är flödig, solen stiger på himlen, snön skuggas. Ljusreflexer dansar på vågorna. Nattfukten dunstar i de krympande skuggorna. Fasaderna skiftar med ljuset. Det är uråldrigt och bråttom på samma gång.

Mats Ottosson har beskrivit processen: ”Vattnet är det trollspö som kan få pigmenten på pappret att leva och dansa, men bara under ett kort ögonblick som snabbt torkar bort. Under den tiden skall mycket sägas, ögats intryck och åratals erfarenheter ska samlas och mötas i penselns spets…
Zoladz målningar är ofta stora och nästan kusligt exakta. På avstånd kan vissa av dem se ut som fotografier, … men de blir mer levande när man kommer intill, exaktheten upplöses, detaljerna är